Skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck

Ja, vad är egentligen skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck? Vad är det som gör att det ena är så mycket mer lämpat för vinterväglag och det andra för varmare och blötare förhållanden? I vissa områden i världen behövs inte vinterdäck och i många länder i Europa är dubbdäck förbjudet. Allt handlar om väder. Grader celsius och nederbörd. Perfekt för oss i Sverige, vi kan ju det här med att prata väder. 

Däcken på din bil är en stor del av din säkerhet. Har du dåliga däck riskerar du sämre väggrepp och längre bromssträcka, som kan leda till att du inte hinner väja för plötsliga hinder på vägen.

Gummiblandning, däckmönster och mönsterdjup är tre viktiga detaljer att titta på när vi pratar om skillnaden mellan sommar- och vinterdäck. 

Sommardäck

Ett sommardäck ska hjälpa dig som bilägare att ge bra grepp på både torra och våta vägbanor med temperaturer från 7 grader och upp till, och i ovanliga fall till och med över 40 grader. Temperaturspannet ställer stora krav på däckets utformning och prestanda. Dina sommardäck har också som huvuduppgift att ta hand om vatten och minimera risk för vattenplaning vid körning på sommarvåta vägar. 

Läs också: Så undviker du vattenplaning

Gummiblandning sommardäck

Däck tillverkas av naturgummi, syntetiskt gummi, kimrök (ett fint kolpulver), olja och olika förstärkningsmaterial. Gummiblandningen komponeras på olika sätt beroende på var och under vilka förhållanden ett däck ska användas. 

Ett sommardäcks gummiblandning är hårdare än i ett vinterdäck för att klara de högre temperaturerna. Vid låga temperaturer som understiger 7 grader tappar det därför stort när det kommer till viktiga greppegenskaper. Din så viktiga bromssträcka blir därför dramatiskt längre. 

Däckmönster sommardäck

Det är ganska enkelt att se skillnad på sommardäck och vinterdäck bara genom att titta på däckmönstret. Eftersom sommardäcket ska kunna pressa undan vatten för att nå ned till markytan och minimera risk för vattenplaning finns breda fåror runt hela däcket. Mönstret är utformat för att maximera kontaktytan mot vägen för att ge bästa möjliga grepp- och bromsegenskaper under torra sommarmånader.

Mönsterdjup

Nya sommardäck har ett mönsterdjup om 6,5 till 8 mm. Det exakta mönsterdjupet beror på däckets dimension (alltså storlek), fabrikat och modell.

Lagen i Sverige säger att vi ska ha minst 1,6 mm mönsterdjup på våra sommardäck, men man brukar rekommendera att investera i nya redan vid 3 mm. När däcken slits därunder ökar bromssträckan och risken för vattenplaning ordentligt. 

Är det dags för dig att köpa nya däck? Många bilverkstäder säljer däck och erbjuder däckmontering om du vill montera nya däck på de där snygga fälgarna du redan kör på. Hör av dig till en bilverkstad nära dig genom en offertförfrågan om nya däck på Lasingoo.

Läs också: Dags att byta till sommardäck

Vinterdäck

Ett vinterdäck ska klara att ge bra väggrepp på kalla underlag som är torra, blöta och täckta med snö eller is. Det är ett tufft arbete och därför krävs en helt annan gummiblandning än den i ett sommardäck. Ett vinterdäck gör bäst jobb under 7 grader. Kör du vinterdäck på varma vägar slits det otroligt snabbt och ger inte alls de greppegenskaper som ett sommardäck ger. Dessutom ger vinterdäck på sommaren ett ökat rullmotstånd som leder till högre bränsleförbrukning och vägbuller. Ett vinterdäck är också uruselt på att hantera vattenplaning. 

Mjukare gummiblandning vinterdäck

Gummiblandningen i ett vinterdäck innehåller mer naturgummi än ett sommardäck. Det ger ett mjukare däck där gummit är flexibelt även vid kallare temperaturer och klarar av att ge bra grepp på kalla underlag. 

Däckmönster utvecklat för vinterväglag

Slitbanemönstret på ett vinterdäck är försett med hundratals mindre vågformade snitt. De kallas lameller och ger vinterdäckets dess suveräna grepp på vinterväglag. Vinterdäck har också många mönsterkanaler vars uppgift är att pressa vatten och slask ut åt sidorna. 

Mönsterdjup

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup om 8 mm. Lagen i Sverige säger att vi ska ha minst 3 mm mönsterdjup på våra vinterdäck för personbil, men man brukar rekommendera att investera i nya redan vid 4-5 mm. När däcken slits därunder minskar däckets greppkapacitet vilket ökar din bromssträcka.  

Läs också: Tips om hur du mäter mönsterdjup

Nej tack till året-runt-däck

Det finns inget dåligt väder i Sverige. Bara dåliga kläder, heter det ju. Och året-runt-däck är just dåliga kläder för oss som kör på både sommar- och vinterväglag där temperaturskillnaderna kan vara (och ibland överstiga) 50 grader. Det finns inga året-runt-däck som fungerar i vårt klimat. Du gör därför bäst i att använda däck som är tillverkade för respektive säsong.

Ett däckbyte är en billig investering i din säkerhet och erbjuds av de allra flesta bilverkstäder. Boka däckbyte på en bilverkstad nära dig.

Sammanfattning skillnader på sommardäck och vinterdäck

  • Sommardäck har en hårdare gummiblandning för att ge bra grepp i högre temperaturer
  • Däckmönstret på sommardäck är utformat för att ge bra grepp på varma, torra och våta vägar
  • Däckmönstret på sommardäck har djupa fåror längs med däcket för att transportera bort vatten mellan däcket och markytan och minimera risk för vattenplaning
  • Vinterdäck har en mjukare gummiblandning med ett flexibelt däckmönster för att ge bra grepp på kalla underlag
  • Lameller i däckmönstret på vinterdäcket ger däcket högre greppkapacitet
  • Sommardäck på kalla underlag och vinterdäck på varma underlag blir hala och försämrar grepp och därmed bromssträcka.