Det skriks efter kompetenta bilmekaniker till sveriges bilverkstäder. Med bred erfarenhet och teknisk kompetens som strävar efter att konstant lära mer om de nya teknikerna som bygger världens bilar idag. Förr mekade bilmekanikern med bilar. Skruvmejsel och skiftnyckel á lá TV-serien “Macken” från sent 80-tal. Bilarna idag går mot att fungera mer som datorer. Hänger de yrkesverksamma bilmekanikerna med?
Bristvara: Bilmekaniker med teknisk kompetens
“Vi är övertygade om att en kompetens motsvarande ingenjör eller tekniker kommer att krävas för att kunna serva och underhålla våra mest avancerade fordon.” Så skrev representanter för Verkstadsföretagarna (VF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) redan 2018.
Påståendet ter sig minst lika aktuellt idag som då. Mekaniker med djupa kunskaper efterfrågas från alla håll och nyutbildade har sällan den breda kompetens som efterfrågas. Och eftersom branschaktörer som utför bilservice genomgått en så omfattande förändring med el- och hybridbilarnas inträde står även många erfarna bilmekaniker med kunskapsluckor. Det har nämligen tillkommit så mycket nytt som behöver kunnas att många från den gamla skolan inte hunnit eller tagit det till sig.
Från bilmekaniker till tekniker
En googling på “bilmekaniker” bekräftar bilden. Personer med meriter som bilmekaniker eller fordonstekniker är sedan många år, åtminstone sedan början av 2000-talet, mycket eftertraktade. Och behovet går spikrakt mot kompetens inom ny teknik eftersom moderna bilar är fyllda med avancerad teknik i form av elektronik och datorer.
Det är tydligt att arbetet som mekaniker idag inte är detsamma som förr, på gott och ont. Förr var mekanikerna intresserade av att just meka med bilar, hade ett intresse för motorer och mekaniken runt motorn. Idag är uppdraget annorlunda. Det traditionella mekandet finns kvar, men inte alls i samma utsträckning.
Läs också: Bilservice för elbilar
Som bilmekaniker idag ska man vara vetgirig. Eftersom utvecklingen fullkomligt flyger fram är det viktigt att man konstant vill lära sig mer. Det är bra om man också besitter egenskaper som att vara lugn, metodisk och noggrann för att göra ett riktigt bra jobb i bilverkstaden. Och så är det det där med ett stort tekniskt intresse.
Fler kvinnliga fordonstekniker
Något som inte krävs på samma sätt av dagens bilmekaniker är råstyrka. Kanske är det, tillsammans med att en renare arbetsmiljö, en anledning till att fler tjejer söker sig till yrket. Fortfarande är det ett extremt mansdominerat yrke men både på marknaden och på utbildningarna ökar andelen tjejer.
Enligt 2022 års lönestatistik tjänar en bilmekaniker i snitt 31 400 kr. Kvinnliga bilmekaniker tjänar betydligt mindre än snittet, 26 900 kr.
Kanske är det delvis för att många av de kvinnliga mekanikerna är relativt nyutbildade som lönenivåerna skiljer sig åt. Men många företag efterfrågar kvinnliga mekaniker och om man menar allvar med det bör löneerbjudandet visa det.
Läs också: Förarassistanssystem (ADAS) – säkerhetsteknik i bilen
Fler yrkesutbildningar för att utföra bilreparationer
Branschen vill ha fler mekaniker med djupa kunskaper om bilreparationer, och på flera håll hörs krav på större satsningar på yrkeshögskoleutbildningar. Med högre utbildningsnivå höjs även statusen på yrket och då brukar både lönenivåerna och antalet människor som söker sig till yrket öka.
Arbetsmiljön för bilmekaniker
Även då de tunga lyften underlättats av hjälpmedel så är bilmekaniker ett tufft jobb. Vibrations- och förslitningsskador, kemikalier, mindre ergonomiska arbetsställningar är några av riskerna i en verkstad. Många arbetsgivare är dock mycket mer medvetna om riskerna idag och med kunskap och uppmärksamhet kan de flesta risknivåerna sänkas betydligt.
Vill du bli bilmekaniker? Du kan studera fordonsteknik redan på gymnasieskolan. Om du inte kom på den goda tanken redan då finns Yrkeshögskoleutbildningar på många håll i landet. Och om du redan arbetar som bilmekaniker finns många vidareutbildningar att förkovra sig i.
Ta hjälp av en kunnig bilmekaniker på en verkstad nära dig när servicelampan tänds.