Vinterdäckstest 2019

Vilka däck utmärker sig i årets vinterdäckstest 2019?

Många har nog uppfattningen att bildäck ser likadana ut år efter år, men sanningen är att däcktillverkarna varje år utvecklar och uppdaterar sina olika modeller. Här är en sammanfattning av årets vinterdäckstest.

För att man som konsument och bilägare ska kunna hänga med i utvecklingen brukar biltidningar som Teknikens Värld, Vi Bilägare, Auto Motor Sport och Aftonbladet Motor testa de nya däcken när de släpps på marknaden. Vi har gått igenom alla deras däcktester och tillsammans ger testerna en samlad bild och ett bra beslutsunderlag när det blir dags för dig som bilägare att investera i nya vinterdäck. 

Ett 20-tal däck har testats

De olika tidningarna har testat ett tjugotal nya däck, antingen på de klassiska testbanorna i Arvidsjaur eller på Test World, en anläggning någon mil utanför Ivalo i finska Lappland, där både däck- och biltillverkare har möjlighet att trycktesta sina produkter i genuin vintermiljö. 

Läs också: Köpa nya däck – vad ska man tänka på?

Inget däck är perfekt för alla underlag

Det finns inget däck som är hundraprocentigt perfekt i alla situationer, men generellt kan man säga att tidningarna stödjer tesen att dubbfria vinterdäck blivit allt mer populära. De  hänvisar till flera anledningar, bland annat högre komfort, mindre vägslitage och mellan raderna kan man också ana att journalisterna ser viss favorisering av dubbfritt hos berörda myndigheter. Ytterligare en anledning är att många bilägare helt enkelt upplever att vintrarna numera är blöta snarare än snöiga och isiga, särskilt i Sveriges södra delar. 

Stor skillnad mellan bra och dåliga däck

Aftonbladets Robert Collin skriver dock att han under ett par timmar på testbanan i Ivalo i finska Lappland fick uppleva något som få andra får vara med om: “hur extremt stora skillnader det är mellan bra och dåliga däck. Bra och dåliga dubbdäck och bra och dåliga odubbade. Och inte minst, dubbat jämfört med odubbat.”

Dubbade testvinnare

Högst på prispallen av dubbade vinterdäck hamnar Michelins X-Ice North 4, som bedöms klara sig väldigt bra på riktigt isigt väglag samtidigt som det fungerar lugnt och säkert på snö, även om bromssträckorna är förhållandevis långa. På blöt asfalt har däcket medelbra greppegenskaper och “ett lite yxigt beteende vid undanmanöver” men att bakdäcken kompenserar upp och behåller greppet. 

Näst bäst i klassen är Continental IceContact3 vars dubbar ger bra grepp på isen. Däcket driver bra med stabil styrning och korta bromssträckor i alla lägen, även på snö. Det som talar emot däcket är att dubbljudet blir lite väl högt. 

På delad tredje plats hamnar Hankook Winter I*Pike RS2 och Nokian Hakkapeliitta 9 där båda däcken har mycket bra grepp på is men saknar några kvaliteter för att ta hamna högre upp på listan. Värt att komma ihåg är att Nokian ligger några hundralappar högre i pris. 

Dubbfria testvinnare

Bland de odubbade däcken placerar både Vi Bilägare och Aftonbladet Continental VikingContact 7 och Nokian Hakkapeliitta R3 på en första respektive andra plats, tätt följt av Goodyear Ultra Grip Ice2 Sound Comfort på tredje plats. Prispallen domineras med andra ord helt av däcktillverkare inom premiumsegmentet. 

Tidningen Auto Motor Sports testare menar att inget annat däck kan slå dubbfria Goodyear UltraGrip Performance på snö. Även Bridgestone Blizzak LM 005 gör överlag bra ifrån sig, i synnerhet vid körning på vått underlag.  

Michelin både bäst och sämst i årets vinterdäckstest

Trots den nästan lyriska hyllningen av Michelins dubbade X-Ice North 4 så står Robert Collin även för säsongens största sågning av tillverkarens dubbfria variant – Crossclimate +. Han ger däcket ett minus i betyg och skriver i omdömet:

“Michelin är både bäst och sämst i årets vinterdäckstest. CrossClimate är testets sorgebarn. Faktiskt ännu farligare än Premiorri, eftersom tillverkaren har så gott renommé. Bromsgrepp på is finns inte alls. Och det är svårt att ta sig upp för minsta backe. Däcket har egentligen aldrig grepp, utan kör på lätt eller svår sladd hela tiden. Och helt utan kontroll. På snö går det aningen bättre, men det är fortfarande svårt att ha kontroll på bilen.”

Michelin i sin tur hävdar att Crossclimate är ett sommardäck, men har samtidigt märkt däcket med fjälltopp- och snöflingesymbolen, vilket alltså är symbolerna för vinterdäck. Ett råd för den som är på jakt efter ett stabilt och säkert vinterdäck är därför att undvika Michelins Crossclimate +. 

Dubbat eller dubbfritt?

Är du på jakt efter vinterdäck men har svårt att bestämma dig för dubbade eller dubbfria vinterdäck kan du få lite tips om hur du ska tänka när du läser Dags att byta till vinterdäck – ska man ha dubbdäck eller dubbfritt?

Sammanfattning av topplistade däck i årets vinterdäckstest

Topp 3 – Dubbdäck: 

  1. Michelins X-Ice North 4
  2. Continental IceContact3
  3. Hankook Winter I*Pike RS2 och Nokian Hakkapeliitta 9

Topp 3 – Odubbade:

  1. VikingContact 7
  2. Nokian Hakkapeliitta R3
  3. Goodyear Ultra Grip Ice2 Sound Comfort 

Däckmärken som testats:

Nokian
Goodyear
Continental
Nordman
Sava
Yokohama
Leao
Goodride
Cordiant
Bridgestone
Pirelli
Hankook
Gislaved
Giti
Michelin
Toyo
Falken
Vredestein
Cooper
Rosava