Dags att byta till vinterdäck – ska man ha dubbdäck eller dubbfritt?

Hur kör du och var? Välj vinterdäck efter det underlag du kör mest på.

Hösten är här och vintern börjar redan närma sig i vissa delar av landet. Det börjar därför bli dags att byta till vinterdäck. Men vilka däck är egentligen bäst, dubbdäck eller friktionsdäck? Det enkla svaret är – som vid så många svåra frågor – att det beror på. Här nedan reder vi ut begreppen för att göra det lättare för dig att välja rätt vinterdäck.

Dubbat eller friktion när du ska byta till vinterdäck?

Tyvärr finns det ingen däcktyp som är perfekt för alla typer av vägunderlag, utan vilken typ av vinterdäck man behöver beror på flera olika saker. Var man kör, hur man kör och när man kör spelar stor roll för valet av vinterdäck.

Vinterdäckens viktigaste funktion är såklart att kunna behålla greppet på alltifrån barmark och snöiga asfaltvägar till slask och is. Till att börja med kan det vara bra att veta att det faktiskt finns tre olika typer av vinterdäck:

    • Dubbade vinterdäck
    • Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden (friktionsdäck)
    • Dubbfria vinterdäck för europeiska förhållanden (friktionsdäck)

Dubbfria däck

Däckens prestationsförmåga är optimerade för olika klimat och väggreppet skiljer sig därför mellan olika underlag. De dubbfria däcken, eller friktionsdäck som det också kallas, finns i två versioner utvecklade för olika klimatförhållanden – nordiskt och mellaneuropeiskt. De europeiska däcken är optimerade för milda vintrar på sydligare breddgrader, men fungerar betydligt sämre när det finns snö och is på vägarna. Bor man i Sverige vintertid kan man därför säga att valet egentligen endast står mellan dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck för nordiska förhållanden.

 

Boka däckbyte

 

Dubbade däck ger bra grepp

De dubbade däcken ger bäst grepp och kortare bromssträcka på isiga vägar, men dubbfria däck är snällare för miljön och funkar bättre när man kör på barmark, lös snö eller slask. Kör man på hårt packad snö finns det däremot ingen nämnvärd skillnad mellan dubbade och dubbfria vinterdäck.

En annan fördel med dubbfria vinterdäck är att de kan sättas på tidigare än 1 oktober eftersom det rent teoretiskt inte finns någon restriktion mot att använda dubbfria friktionsdäck året runt. Men tänk på att gummit i vinterdäck är mjukare än det i sommardäck och slits därmed mycket snabbare om de körs på varmare vägbanor. Bromssträckan är även den sämre hos ett vinterdäck på torr solvarm asfalt. Så kör endast på vinterdäck då vinterväglag råder.

Läs också: Så förvarar du bäst dina däck

Dubbfritt ger bättre körkomfort

Dubbfria däck ger också både bättre komfort och lägre ljudnivå. Däremot har dubbdäck säkrare och mer förutsägbara egenskaper och är som bäst när det behövs som mest – när det är is på vägen. För äldre bilar som inte har antisladdsystem är dubbdäck också ett bättre alternativ.

Välj vinterdäck efter var och hur du kör

Som du märker är det väldigt mycket ”å ena sidan” och ”å andra sidan”. Fördelar som vägs mot nackdelar. Att välja vilken typ av vinterdäck som är bäst för dig handlar nämligen till stor del om att kompromissa. Det bästa tipset är att helt enkelt välja däck utifrån det dominerande väglaget som råder där du använder bilen som mest. Om du oftast kör på isiga vägar kommer dubbdäck vara det bästa alternativet, men om du för det mesta kör på barmark eller i stadsmiljö är dubbfria friktionsdäck bäst.

Oavsett om du bestämmer dig för dubbat eller dubbfritt har din körstil och vana stor betydelse för både din och andra trafikanters säkerhet. Är man ovan som bilförare är dubbdäck ett säkrare kort eftersom det ger betydligt bättre grepp på is, vilket många upplever som det svåraste underlaget att köra på.

Dags att byta till vinterdäck? Jämför verkstäder på kundomdömen och pris och boka tid för ditt hjulskifte på Lasingoo.

Kör in däcken när du kör på nya dubbdäck

Om ditt val av vinterdäck landar på dubbdäck måste du komma ihåg att köra in de nya däcken. Det gör du genom att undvika alltför snabba accelerationer och hårda inbromsningar de första 50 milen. Genom att köra lite lugnare i början får dubbarna möjlighet att sätta sig ordentligt i däckhålen vilket ger däcken betydligt längre livslängd.

Bra att komma ihåg:

  • Vinterväglag råder om det är snö, is eller frost på någon del av vägbanan. I slutändan är det polisen som bedömer om det råder vinterväglag på platsen.
  • 1 oktober till 15 april har du rätt att ha dubbdäck, men 1 december till 31 mars måste du ha vinterdäck om vinterväglag råder.
  • Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm, men helst djupare.
  • Kontrollera däcktrycket då och då – både för högt och för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.