En hjulinställning ger dina däck ett längre liv och sänker dina bränslekostnader

Hjulinställning är en exakt uppmätning och justering av hjulvinklarna på din bil

En hjulinställning är en exakt mätning och justering av hjulvinklarna på din bil. Man gör en inställning först och främst för att undvika snabbslitage på däck men också för att säkerställa att bilens hjul sitter enligt tillverkarens specifikationer. Vid en korrekt utförd hjulinställning kommer dina däck att få en betydligt längre livslängd, bilen kommer att kännas mer lätthanterlig och framförallt kommer dina bränslekostnader att sjunka vilket har en positiv inverkan på både plånboken och miljön.

Många blandar ihop hjulinställning och balansering, men det är faktiskt två helt skilda saker. Balansering innebär att hjulen kan rotera utan att de börjar vibrera vid vissa hastigheter. Hjulinställning innebär att man justerar vinklarna på hjulen så att de står vinkelrätt mot marken och parallellt mot varandra.

Läs också: En korrekt balansering ger bättre komfort och ökad prestanda

Hjulinställningen mäts genom tre olika värden; vinkeln in eller ut från hjulaxeln, vinkeln mellan övre spindelled och nedre spindelled och vinkeln in/ut på det svängande hjulet, sett uppifrån. Detta är värden som mäts i grader. Genom en hjulinställning ser man till att dessa värden är korrekta för just din bilmodell. Om hjulen inte har rätt vinkel mot vägen riskerar du att få sämre väggrepp.

Hur hjulen är inställda har också en stor påverkan på däckets slitage. Den normala inställningen på de flesta fordon är utformad för att att minimera slitage och maximera körkomforten. Det betyder att däckens livslängd blir längre och gör att du får ut maximal prestanda samtidigt som bränsleförbrukningen minskar. Även styrresponsen och trafiksäkerheten förbättras.

Det är relativt sällsynt men när man kör på en trottoarkant eller i ett hål i vägen kan hjulinställningen skadas. Det leder till onödigt slitage som kan påverka däckets köregenskaper. I slutändan kommer det att innebära att du måste byta däck tidigare än du hade tänkt.

När kan en hjulinställning behövas?

  • Du har kört på någonting, t.ex. trottoarkant, ojämnheter eller håligheter i vägbanan
  • Du märker att däcken slits onormalt och/eller ojämnt
  • Det är svårt att styra eller om ratten drar åt något håll
  • Om ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng
  • Ratten inte är “rak” när du kör rakt fram
  • Du köper en ny uppsättning däck och vill maximera livslängden
  • Om bilen har varit på verkstad där man har bytt ut bussningar, spindelleder, styrleder och stötdämpare i fram- eller bakvagnen

Hur fungerar hjulinställningen?

De tre viktigaste komponenterna vid en hjulinställning är camber-vinkel, caster och toe. Trots svåra namn är det inte så komplicerat som man först kan tro. Nedan följer en snabb förklaring kring varje del.

Camber-vinkel

Camber är den vertikala vinkeln på hos hjulen på bilen, det vill säga hjulets vinkel när man ser fordonet rakt framifrån eller rakt bakifrån. Om vinkeln är för stor uppstår onormalt slitage.

  • Positiv camber är när hjulets övre del lutar bort från bilen. Om vinkeln är för stor slits däcken på den yttre sidan.
  • Negativ camber är när hjulets övre del lutar inåt bilen. Om vinkeln är för stor slits däcken på insidan.

Camber-vinkeln är utformad för att fordonet ska hålla hjulen platt mot marken när man svänger. Om det är för stor skillnad mellan camber-vinkeln på framhjulen kommer den som kör uppleva att bilen “drar” åt det ena hållet.

Caster

Caster definieras som vinkeln från styrspindeln från fordonets fram- och baksida, sett från sidan. Caster-vinkeln benämns som positiv om den lutar framåt, och negativ om den lutar bakåt. Generellt sett brukar man säga att positiv caster gör fordonet mer stabilt vid körning i höga hastigheter.

Toe

Toe är vinkeln som däcken har sett ovanifrån, ungefär som när man kollar ner på sina tår och pekar utåt eller inåt med fötterna. Toe-inställningar påverkar bland annat bilens egenskaper i svängar.

  • Toe-in är när däckens främre delar pekar inåt, mot varandra, vilket leder till understyrning i kurvor. Om toe-in är för stor kommer mönstret att slitas fortare på ytterkanten.
  • Toe-out är när däckens främre delar pekar utåt, ifrån varandra, vilket ger överstyrning i kurvor. Vid alltför stor toe-out kommer slitage att ske först på innerkanten.

Korrekt hjulinställning gör att bilens styrsystem fungerar väl och du undviker ojämnt slitage på dina däck. En allmän rekommendation är att en hjulinställning utförs minst en gång om året eller efter 2000 mil, pengarna spar du in på minskade däck- och bränslekostnader.

Vad kostar en hjulinställining?

Priset för en hjulinställning varierar. Det krävs ingen unik utrustning beroende på vilken bilmodell du kör eller hur stora däck och fälgar du kör på. Defekta axlar eller andra eventuella reparationsbehov som upptäcks under din service ingår inte i priset. Dessa får du kostnadsförslag för från din bilverkstad eller däckverkstad.

Jämför verkstäder och boka hjulinställningBilden ovan visar listade verkstäder som erbjuder hjulinställning i Stockholm.

Kolla pris på hjulinställning på bilverkstäder i ditt område.