Varannan känner oro inför besök på bilverkstad

En undersökning genomförd av Lasingoo visar att nästan varannan svensk är orolig för att betala ett överpris då de lämnar in bilen på verkstad. Trots det kontaktar bara en av tio svenskar flera verkstäder inför sin service eller reparation. Samtidigt som statistik visar att priser kan variera stort mellan olika verkstäder.

Hela 41 procent säger att de är oroliga för att betala för mycket då de lämnar in sin bil på verkstad, och det är en av faktorerna till att över 60 procent också väljer samma verkstad som förra gången, utan att jämföra till exempel kundbetyg eller priser. 

Det är detta som vi på Lasingoo vill råda bot på — med hjälp av digitaliseringen.

Få jämför verkstäder innan besöket

Inför sitt förra verkstadsbesök var det bara 16 procent av respondenterna i undersökningen som kontaktade fler än en verkstad, och enbart en av tio som tog in flera offerter. Detta trots att priserna kan skilja sig markant mellan verkstäder på samma ort beroende på vilken typ av verkstad man anlitar.

Undersökningen visar dock även att priset är långt ifrån det viktigaste när vi bokar bilservice. Bilägare är beredda att betala för att serva eller reparera bilen, det viktigaste är att man inte vill bli överraskad eller känna sig lurad. Bemötande, garantier och kompetens är det som värderas högst. Lågt pris kommer först på sjunde plats då konsumenter själva får ange vad som är viktigast för dem.

Jämför och slipp oro

Lasingoo gör jämförelse av verkstäder möjlig på ett enkelt sätt via lasingoo.se. På ett transparent sätt kan du som bilägare jämföra verkstäders erbjudanden på specifika arbeten för din bil. Läs mer och testa jämförelsen på lasingoo.se

Om undersökningen: 1490 respondenter via Blocketpanelen. Riksrepresentativt slumpmässigt urval på kön, ålder och region. Fältperiod: 30 mars – 7 april 2016. Distributionsform via mailutskick.