Skäm bort bilen med en utvändig biltvätt!

Ge bilen en utvändig biltvätt.

När våren är här på allvar, varför inte lägga en solig förmiddag på att skämma bort bilen med en ordentlig utvändig biltvätt? Med det här programmet får bilen en rejäl rengöring av lacken och blir nästan som ny igen.

Många bilägare uppskattar att lägga tid på att skämma bort sin bil, men samtidigt är det viktigt att veta att det är skadligt för miljön att tvätta bilen hemma på uppfarten eller på gräsmattan. Sköljvatten med smuts och kemikalier rinner ner i dagvattenbrunnar. Det innebär att olja, giftiga tungmetaller och asfaltsrester rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Ämnen som är skadliga för både människa och miljö, och svåra för naturen att bryta ner. 

I vissa kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan, så se till att tvätta bilen i ett gör det själv-hall, som ofta finns i anslutning till bensinstationer). Där tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet.

Förtvätta bilen två gånger

Det kanske låter överambitiöst, men genom att förtvätta bilen i två omgångar får du bort hård smuts som hela vintersäsongens spår och slitage, utan att riskera att skada lacken. Börja med att spola av hela bilen ordentligt för att få bort löst sittande smuts och avlagringar. Har du tillgång till en högtryckstvätt är det här ett perfekt tillfälle att plocka fram den. Glöm inte fälgarna.

När bilen är avspolad lägger du på en avfettning som du låter verka i ungefär 5 minuter och sedan tvålar du helt enkelt in hela bilen. Avfettningsmedlet löser upp tjära och asfaltsrester samtidigt som tvålen tar bort saltrester och annan smuts. Efter ytterligare 5 minuter när tvålen och avfettningsmedlet fått göra sitt spolar du av allting nedifrån och upp för att undvika rinnmärken.

Efter första omgången är det dags för den andra förtvätten där man använder en mjuk borste för att få bort smuts från de mer krångliga ställena runt handtagen, dörrarna och vid fönstren. Gör på samma sätt som vid första förtvätten, applicera avfettning och tvål, låt verka några minuter och borsta sedan bort lite försiktigt. Sedan sköljer du av hela bilen igen och ser till att få bort alla kemikalierester.

Vill du undvika kemikalier i din biltvätt så långt det är möjligt kan du ersätta avfettningemedlet med en överfettad såpa. Värt att prova!

Tvätta fälgarna och fetta av hjulhusen

Även om all lös smuts är borta på bilen så finns det fortfarande en hel del salt, bromspartiklar och asfaltsrester kvar i hjulhusen. Spruta in avfettningsmedel under hjulhusen, låt det verka i drygt 5 minuter och använd sedan en fälgborste för att komma åt överallt och få bort all smuts.

Tvätta bilens fälgar med en fälgborste

Fälgborstar finns i många varianter. Du hittar dem på din bensinmack och större butiker som säljer bilvårdsprodukter. 

 

Läs också: Städa bilen invändigt

 

Torka av fälgarna med en trasa och lägg på ett kraftigt rengöringsmedel som klarar både bromspartiklar och asfaltsrester. Även här bör du låta medlet verka några minuter innan du borstar bort det med en fälgborste som funkar för dina fälgar. Skölj sedan bort alla kemikalier och se till så att medlet inte torkar på fälgarna.

Utvändig biltvätt – för hand

Det är i det här steget som man verkligen får visa bilen lite handfast kärlek. Fyll en hink med ljummet vatten och häll i såpa eller bilschampoo enligt anvisningarna på förpackningen. Här fungerar det bäst att tvätta uppifrån och ned. Avsluta med att skölja av bilen ordentligt med rent vatten.

Två tips som hjälper dig att minimera risken att repa bilen och skapa lackskador är:
1) Skaffa ett raster att placera i botten på hinken. Rastret kallas för smutsavskiljare eller Grit Guard, och det gör att smutsen samlas längst ner och inte virvlar upp i vattnet. 
2) Tvätta lätt med en svamp över hela bilen utan att gnugga. Gnuggar du finns risk att du repar bilen. 

Plast- och gummidetaljer

De flesta bilar har någon typ av plast- eller gummidetaljer på utsidan som också behöver lite extra uppmärksamhet. Ett bra tips är att applicera en så kallad Tyre and Trim på alla plast- och gummidelar. Medlet fungerar som som en skyddande barriär mot smuts och genom att lägga på medlet innan du börjar polera resten av bilen undviker du att få fläckar på plasten.

Polera bilen

Lägg på ett tunt lager polish på hela bilen och låt det torka helt. Sedan torkar du av bilen med mikrofiberduk och det ska vara lika lätt som att torka bort lite damm — annars har du använt för mycket polish.

Lägg på vax

Det finns mängder av vax som fungerar på olika sätt och har olika bra funktioner. Du kan bland annat välja mellan ett hårt eller flytande vax, syntetiskt, vattenavvisande och glansframhävande beroende på tycke och smak. Oavsett vilket du väljer ska det bara läggas på i ett väldigt tunt lager med cirkelrörelser för att fylla på med vax i alla riktningar. Jobba systematiskt runt hela bilen och låt sedan vaxet torka helt. När det väl torkat använder du den duk du fick med vaxet för att torka av bilen. Fick du inte med någon duk är mikrofiber ett bra material att använda.

Glänsande fälgar

Den sista, avgörande detaljen är att se till att fälgarna blir ordentligt rena och glänsande. Även om du passade på att lägga på lite Tyre and Trim när du körde bilens alla plast- och gummidetaljer så bör du också lägga på ett fälgvax. Det skyddar mot bromspartiklar och gör det lättare att hålla fälgarna rena längre tid. Fälgvax finns både som fast vax och som spray. Armor All Shield är en bra spray som är enkel att lägga på men som samtidigt ger ett bra och varaktigt skydd.

Vill du glänsa lite extra kan du gnida in däckens sidor med såpa. Då blir de som nya, en stund i alla fall!