Sveriges bästa bilverkstad 2018

För tredje året i rad har vi tagit fram en tio i topp-lista över Sveriges bästa bilverkstäder. Listan är en summering av de omdömen som verkstädernas kunder givit efter sitt verkstadsbesök. Rankingen baseras på det genomsnittliga betyget i kombination med det antal omdömen som verkstaden fått de senaste 12 månaderna. Efter hård konkurrens står det klart att MECA-verkstaden Nordic Auto i Göteborg är Sveriges bästa bilverkstad 2018.

I en stor artikel i Göteborgs-Posten förklarar verkstadsägaren Nima Forooghi vad som gör Nordic Auto till Sveriges bästa bilverkstad.

— Sedan starten har vårt mål varit att kunden skall känna sig trygg när de lämnar in en bil till oss, att få kunden att förstå varför något behöver bytas, åtgärdas eller servas är vår högsta prioritet. Kundernas omdömen är mycket viktiga för vår utveckling för att vi ska få veta vad vi behöver bli bättre på och då känns det fantastiskt bra att tiden vi lägger ner gör våra kunder nöjda, säger Nima Forooghi, som driver Nordic Auto i Göteborg tillsammans med Markus Andersson.

Sveriges bästa bilverkstad

Vi for till Göteborg för att träffa Nima och Markus för att fira deras förstaplacering och fick där en vidare inblick i kundupplevelsen på Nordic Auto. 

Vi kommer in i en bilhall. Nordic Auto är inte bara bilverkstad utan säljer också begagnade bilar. Nima och Markus har trots ringa ålder arbetat med bilar i många år. Båda har bakgrund som mekaniker. De kan bilar och de är kundorienterade. Det är en bra kombination när det gäller att se till att kunden känner sig trygg inför sitt verkstadsbesök.

I lokalen finns en särskild plats där kunderna kan hålla till där de bjuds på kaffe och en tidning. Till skillnad från många bilverkstäder finns ingen kunddisk som skiljer bilägaren rent fysiskt från kundmottagaren. Det känns trevligt. 

Markus berättar om receptet för att skapa en god relation där kunden lämnar verkstaden som nöjd och förhoppningsvis återkommande kund. Det verkar inte röra sig om några hemligheter. Det handlar om kommunikation. Ett handskak, ha koll på kunden, bilen och jobbet som ska göras, meddela beräknad tid, erbjuda kunden att sitta ned, meddela vad som gjorts på bilen och vilka reparationer som inom kort kan komma att behöva göras. Och till sist välkommen åter. 

Lasingoo förenklar verkstadsvalet

Många bilägare upplever att det är svårt att göra ett medvetet val av bilverkstad. Har man ingen tidigare relation till en verkstad finns det i regel väldigt lite att gå på. 

För att underlätta för bilägare har Lasingoo tagit fram en tjänst där bilägare på ett enkelt sätt kan få information om det arbete som ska utföras, till vilket pris och tidigare kunders erfarenheter från fler än 2 000 anslutna verkstäder.

Stjärnverkstad

För att motivera verkstäder att prioritera arbetet med kundnöjdhet skapade Lasingoo begreppet Stjärnverkstad, en utmärkelse för verkstäder med minst 10 omdömen där betyget når upp till ett genomsnitt om minst 4,0 av 5 stjärnor. I dagsläget finns cirka 50 Stjärnverkstäder på Lasingoo.

Kundomdömen är ett viktigt steg mot en mer transparent servicebransch. Dagens digitala kunder informerar sig om leverantörer och tjänster online och vill snabbt ha tillgång till rätt information. Med hjälp av omdömen får bilägaren tydlig information som ger god inblick i verkstadens kundnöjdhet, vilket förenklar verkstadsvalet avsevärt.

Även Omni, Svenska Dagbladet och Expressen har hittills uppmärksammat Lasingoos lista över Sveriges bästa verkstäder.

 


HELA TOPPLISTAN

Källa: lasingoo.se. Högsta möjliga poäng är 5. Poängen sätts efter det genomsnittliga betyget i kombination med antal omdömen som verkstaden fått de senaste 12 månaderna.