När vintern till slut släpper taget om våra vägar och bilägare ger sig i kast med att byta till sommardäck brukar våren vara i antågande.
Så säger lagen
Fram till 31 mars ska du ha vinterdäck men senast den 15 april måste vi byta till sommardäck (med undantag för om vinterväglag råder). Under dessa två veckor råder det högtryck i landets alla däck och bilverkstäder och mekanikerna kämpar för att hinna med.
Vinterdäcken ska vara på senast den 1 december men det är tillåtet att ha dubb- och vinterdäck på redan från den 1 oktober.
Läs också: Dags att byta till sommardäck
Åtta veckor för höstens däckbyten, men bara två för vårens byte till sommardäck
På grund av att vi bara har 2 veckor på oss att skifta hjul på våren kontra vinterskiftets 8 veckor, dyker det ofta upp oseriösa aktörer som utnyttjar situationen och utför svartjobb som kan få förödande konsekvenser för bilägaren.
I Sverige finns det ca 4,9 miljoner bilar, varav ungefär 70%, eller 3,4 miljoner bilar har dubbdäck som alltså behöver bytas ut senast 15 april. Svart på vitt innebär det att Sveriges cirka 18 000 mekaniker i verkstaden behöver skifta däck på 245 000 bilar per dag.
Det blir:
• I snitt 190 bilar per mekaniker 14 dagar i rad
• Mer än 13 bilar per mekaniker och dag
Ett standardhjul (däck på fälg) väger ca 20 kg. Ett hjulskifte på en bil innebär åtta hjul, alltså 160 kg per bil. Det betyder att:
• I snitt ska varje mekaniker lyfta 2,2 ton varje dag i 14 dagar
• I snitt 33,6 ton per mekaniker på 14 dagar
Läs också: Så förvarar du dina vinterdäck bäst
Se upp för oseriösa svartjobb
Under den mest intensiva perioden får verkstadspersonalen stressa och göra många tunga lyft för att hinna med alla bilar. Den begränsade tidsperioden leder till att oseriösa däckskiftare dyker upp på parkeringsplatser, marknader och shoppingcenter och erbjuder svartjobb — utan varken tillräcklig kunskap, försäkring eller garanti på arbetet.
Det är inte ovanligt att bilägare som anlitat svartjobbare för att byta till sommardäck har råkat illa ut när däcken monterats felaktigt. Många gånger har däckbytet skett på en parkeringsplats och när olyckan har varit framme finns det ingen att reklamera till eftersom utföraren har packat ihop verksamheten och försvunnit därifrån.
Frånsett det faktum att det kan ske olyckor där människor skadas eller till och med omkommer om däcken monterats felaktigt, blir det ofta stora kostnader för bilägaren.
Om man har tur har man kanske fått någon form av garanti på arbetet, men som bilägare gäller det att vara observant och fråga om det inte framgår tydligt på kvittot. Bilförsäkringen gäller endast om bilen är helförsäkrad, men får man inte tag i utföraren får bilägaren stå för alla kostnader själv.
Boka tid för att byta till sommardäck
Trots att de oseriösa däckskiftarna ofta lockar med ett lägre pris kan det alltså bli betydligt dyrare och dessutom farligt i slutändan. Vanligtvis kostar det runt 300 kronor att byta däck på en professionell däck- eller bilverkstad. På Lasingoo kan du enkelt se fast pris på däckbyte hos någon av våra verkstäder och i lugn och ro boka tid när det passar dig.