I början av april är det dags att byta till sommardäck. Senast den 16 april ska vinterdäcken vara utbytta. Kör du med dubbdäck behöver du byta då, så länge inte vinterväglag råder. Kör du på dubbfria däck, eller friktionsdäck kan du köra vidare utan problem, men var noga med att byta så snart vintern släppt sitt grepp om vägen.
När är det dags att byta till sommardäck?
Reglerna kring bytet till sommardäck följer reglerna för vinterdäck. Det råder dubbdäcksförbud 16 april till 30 september i Sverige. Under den tiden ska sommardäcken sitta på så länge inte vinterväglag råder.
Vinterdäck 1 december – 31 mars
Din bil ska vara utrustad med vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Definition av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det det är vinterväglag på den plats du befinner dig på.
Dubbdäck 1 oktober – 15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Mönsterdjup
Minsta lagliga mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm.
Mönsterdjup
Eftersom det är den enda delen som greppar vägen, är däckens mönsterdjup en mycket viktig del för din säkerhet. Det är också en värdemätare för däckens hälsotillstånd. Sommardäcken ska enligt lag ha minst 1,6 mm profildjup i däckets huvudmönster (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd), men Transportstyrelsen rekommenderar att man redan vid 3 mm byter till nya däck. Under 3 mm försämras däckens säkerhetsegenskaper. De viktigaste säkerhetsegenskaperna är bromssträcka, friktion vid fuktig vägbana och förmåga att transportera undan vatten vid vattenplaning.
Du kontrollerar mönsterdjupet enkelt med hjälp av en tumstock eller mönsterdjupsmätare. Parkera på en platt och jämn yta och vrid framdäcken 45 grader för att få tillgång till större yta på däcket. Kontrollera djupet på fler ställen.
Kör inte på ”året-runt-däck”
Kör inte vidare på friktionsdäck eller dubbfria vinterdäck under sommaren. De har en gummiblandning anpassad för låga temperaturer vilket gör att deras egenskaper vid inbromsning på vått och torrt underlag vid högre temperaturer och skydd mot vattenplaning är dåliga. Den mjukare gummiblandningen som friktionsdäck tillverkas i slits snabbare än ett traditionellt sommardäck.
Det finns inga året-runt-däck som fungerar i vårt klimat. Du gör därför bäst i att använda däck som är tillverkade för respektive säsong.
Läs också: Förläng livslängden på dina vinterdäck, ta hand om dem innan vinterförvaringen.
Dags att byta till sommardäck
Håller dina vinterdäck en säsong till? Eller är det dags att investera i nya till nästa säsong? Kolla mönsterdjupet, dina vinterdäck ska enligt lag ha ett mönsterdjup om minst 3 mm, men man rekommenderar att byta redan vid 5 mm. Om du bedömer att du inte kommer att köra på dem en säsong till hjälper din verkstad dig med att återvinna däcken.
I Sverige kör ca 70% av alla bilar med dubbdäck. Dessa ska vara av den 16 april. Därför är det ofta väldigt trångt på landets bil- och däckverkstäder mellan 1-15 april, vilket är den korta tid som vi har på oss att byta till sommardäck.
Läs också: Dags att byta till sommardäck? Undvik oseriösa svartjobb
Tar du hjälp av en verkstad för ditt skifte till sommardäck och du är säker på att du inte kommer att köra i vinterväglag mer den här säsongen gör du klokt i att vara ute i god tid.
Vad kostar ett däckbyte?
Din bilverkstad erbjuder däckbyte till fast pris. Priset kan variera med efterfrågan men oftast ligger det mellan 200-450 kr. Pris för däckbytet är inte beroende av däcket eller fälgens storlek. På Lasingoo kan du jämföra verkstäder på erbjudande, kundomdömen, läge och pris. Och boka tid för att byta till sommardäck i lugn och ro.
Ovan bild visar ett urval av bilverkstäder i Örebro som erbjuder tjänsten däckbyte.
Ska du byta till sommardäck själv?
- Kontrollera dina sommardäcks mönsterdjup. Närmar det sig 2 mm är det lika bra att byta till nya däck.
- Montera alltid däcken med de bästa mönsterdjupen bak, oavsett om bilen är fram-, bak-, eller fyrhjulsdriven. Detta minskar risken för sladd vid bromsning och i svängar.
- Kolla om däcken har rotationsriktning så du sätter hjulen på rätt position. Rotationsriktning betyder att däcket är tillverkat för att rulla i en viss riktning. Du vill montera däcket i dess avsedda rotationsriktning för att du ska få nytta av däckets tänkta egenskaper. Rotationsriktningen är utmärkt med en pil på däckets sida.
- Se till att ha rätt lufttryck i däcken, följ instruktionerna i din instruktionsbok. Om lufttrycket är för lågt ökar rullmotståndet, slitaget och bränsleförbrukningen.
- Glöm inte att efterdra bultarna efter att du kört 5-10 mil.
- Märk upp dina vinterdäck med den placering de haft på bilen under vintern.
- Upplever du obalans mellan däcken? Kanske känns det som att bilen vibrerar vid körning eller drar åt ett visst håll. Obalans mellan däcken påverkar inte bara styrningen, utan sliter i längden också ut fjädringen och gummit i däcken. Om däcken behöver balanseras, lämna in bilen på en däckverkstad.
För mer handfasta tips när du byter däck själv, kolla M Sveriges (fd Motormännen) checklista.