Vattenplaning – vad är det och hur bör du agera om du råkar ut för det?

Sommar och tidig höst är tiden då det vi har mest nederbörd i Sverige. Den här tiden är risken som störst att du råkar ut för vattenplaning. Vad vet du om vattenplaning? Och hur ska du agera om du råkar ut för det? Här får du svar på dina frågor om fenomenet som kan ställa till det ordentligt i trafiken.

Vad är vattenplaning?

Vattenplaning kan vara mycket obehagligt för föraren som råkar ut för det. Det uppstår när ett däck möter mer vatten än det med hjälp av däckmönster och mönsterdjup klarar av att tränga undan. Framför hjulet skapas ett vattentryck som pressar in vatten under däcket, vilket gör att det kan lätta från vägytan.

Vattnet i körbanan skapar en vattenfilm mellan vägbana och däck, som orsakar att kontakten mellan däck och vägbana förloras. Sker detta på alla däck samtidigt kan bilen tappa kursen och kana tills det antingen kolliderar med ett hinder, eller saktar ned tillräckligt för att ett eller flera däck får tillbaka kontakten med vägen igen och friktion uppstår på nytt. 

Vid full vattenplaning tappar föraren all kontroll över fordonet då det inte svarar på styrning, inbromsning eller acceleration. 

 

Undvik vattenplaning med låg hastighet

Bilden ovan visar en vattensamling framför ett rullande hjul i låg, måttlig och hög hastighet. Vid låg hastighet har däcket bäst kontakt med vägbanan och ju högre hastigheten är desto större är risken för vattenplaning. 

När vattenplanar bilen?

Vattenplaning kan uppstå redan vid måttliga vattenmängder på körbanan om du kör i hög hastighet. Risken är större om vattenmängden är mer omfattande. 

Då ökar risken för vattenplaning

  • När det ligger stora vattenmängder i vägbanan
  • När du kör i hög hastighet
  • När det skett spårbildning i körbanan
  • Om du har slitna däck med dåligt mönsterdjup
  • Om du kör med fel lufttryck
  • Om du kör med breda däck

Läs också: Dags att byta till sommardäck

Var förberedd – sänk farten

Om det kommer ett ordentligt regn när du kör på vägar som tillåter hög hastighet gör du klokt i att till att börja med sänka hastigheten. Vid häftigt regn så mycket som mellan 15-20 km/h. När du sänker hastigheten får däcken bättre grepp och kontakt med vägen.

Kör inte i vägspåren där det ofta samlas mer vatten och risken direkt ökar för att förlora greppet. 

Sakta ned och håll avstånd till bilen framför dig. Det tar tre gånger så lång tid att bromsa på vått väglag jämfört med torrt väglag.

Sväng försiktigt. Gör inga plötsliga rattrörelser när du svänger. Bromsa innan kurvan kommer och inte när du är i den då det kan göra att du glider. Håll samma hastighet genom hela kurvan.

Om du råkar ut för vattenplaning – tänk på att:

  1. Försök hålla dig lugn
  2. Släpp gasen
  3. Frikoppla 
  4. Avvakta med att bromsa
  5. Vrid INTE på ratten

Att behålla lugnet när du får vattenplaning kanske är det allra viktigaste. Håll båda händerna på ratten, släpp gasen och frikoppla om du kör en bil med manuell växellåda. Fortsätter du att accelerera snurrar hjulen fortare och du riskerar en längre vattenplaning än nödvändigt. När du släpper på gasen minskar hastigheten och greppet kan återkomma väldigt snabbt. Därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan. Är de riktade åt sidan kan du få ordentlig sladd. När du känner greppet om vägen igen kan du bromsa in om du behöver. Sänk farten så minskar du riksen för en ny vattenplaning. 

Däcken spelar en stor roll

Däckmönstret speciellt i sommardäck är designade för att hantera så mycket vatten som möjligt och skapa maximal friktion mot vägbanan. Se till att du har minst 4 mm mönsterdjup vid körning på våta vägar. Kolla lufttrycket och se till att du kör med rätt tryck om du ska ge dig ut på längre körningar då det kan falla mycket regn. 

Kör du på slitna däck? Anlita en bra däckverkstad när det är dags att köpa nya eller byta till sommardäck.

Mönsterdjup

När dina däck är slitna och du kör i hög hastighet minskar väggreppet drastiskt. Bilden nedan har vi lånat från Nokian Tyres och den visar hur stor vägkontakt däck med olika mönsterdjup har på en väg där det ligger tre millimeter vatten och hastigheten uppmäts till 75 km/h. 

Mönsterdjupet spelar stor roll vid vattenplaning

Jämfört med en bil som står helt stilla har bilen med däck som har 1,6 millimeter mönsterdjupet endast 16 procents kontakt med vägen.

Bildkälla: Nokian Tyres.