Kamremmen är en av bilens viktigaste komponenter, utan den fungerar inte motorn. Remmens uppgift är att överföra kraften från vevaxel till kamaxel. Det betyder att den ser till att axlarna i motorn synkroniseras, vilket är avgörande för att motorn ska drivas koordinerat och fungera som den ska. Kamremmen utsätts för mycket slitage och behöver därför bytas ut för att undvika kostsamma motorreparationer.
Läs också: Varför är kamremmen så viktig?
Beroende på biltillverkare och typ av motor används antingen en kamrem eller kamkedja. Fördelen med kamrem är att den är tyst, billig och lätt. Nackdelen är bristande driftsäkerhet och att den måste bytas vid specifika intervall. Därför har kamkedja blivit allt populärare, trots att den är tyngre och dyrare att tillverka.
Kamremmens livslängd
Kamremmens livslängd varierar från bilmodell till bilmodell. Att byta kamrem hör till bland det viktigaste du kan göra för din bil. När din kamrem blir för gammal och sliten går den lätt av och då krockar ventilerna i topplocket med kolvarna vilket leder till ett totalt motorhaveri. En annan orsak till problem kan vara att kamremmens spännrullar går sönder.
Som bilägare bör man komma ihåg att tillverkarnas rekommenderade intervall för kamremsbyte är just rekommendationer — det finns inga garantier för att remmen ska hålla den angivna tiden. Om remmen eller spännarna till remmen går sönder tidigare är det upp till bilägaren att bekosta en motorrenovering eller motorbyte.
När ska du byta kamrem?
Ett bra tillfälle att byta kamrem är i samband med att du lämnar in bilen på service. Verkstadspersonalen kommer då sannolikt att rekommendera att de samtidigt byter en del andra komponenter som har med kamremmens funktion att göra. Det kan röra sig om spännare, löphjul och vattenpump som på många bilmodeller drivs av kamremmen. Skulle vattenpumpen börja läcka sitter den dessutom monterad så att man måste montera ner kamremmen för att komma åt, och en avmonterad kamrem återmonterar man inte.
Vad kostar ett kamremsbyte?
Ett kamremsbyte på verkstaden är visserligen relativt kostsamt och skiljer sig mellan bilmodeller beroende på hur kamremmen är monterad. Arbetet kräver längre tid än andra servicearbeten då vissa delar av bilen behöver demonteras för att mekanikern ska komma åt remmen och få plats att utföra arbetet. Trots det omfattande arbetet är kostnaden för ett kamremsbyte i förebyggande syfte en god investering jämfört med kostnaden för att renovera hela motorn.
Intervallerna för kamremsbyte skiljer sig också mellan märken och modeller. I din servicehandbok ser du när kamremsbyte bör ske på just din bil. På en VW Passat ska kamremmen bytas vid 21 000 mil.
Bilden ovan visar del av en verkstadslistning för en sökning på Lasingoo för tjänsten Kamremsbyte för en VW Passat i Göteborg.
När du bokar kamremsbyte via Lasingoo får du ett komplett pris där samtliga reservdelar och arbeten ingår. Kolla vad ett kamremsbyte kostar hos verkstäder i ditt område.