När bilen behöver servas finns det en hel del saker du som kund bör ha koll på. Här är tipsen som hjälper dig.
Som bilägare har du rätt att välja fritt mellan verkstäder och reservdelar när bilen behöver service – även under garantitiden. Det finns både auktoriserade verkstäder och allbilsverkstäder på marknaden. Auktoriserade verkstäder är specialiserade på ett specifikt bilmärke medan allbilsverkstäder arbetar med alla typer av bilmärken.
- Börja med att att kolla vad verkstädernas tidigare kunder tycker om hur arbetet på verkstaden fungerar, det ger dig en generell bild över hur verkstaden arbetar med kundvård.
- Jämför olika priserbjudanden och se till att du jämför samma arbete på olika verkstäder.
- Se till att du får en stämpel i serviceboken efter utförd service. Om den är digital ska du be om en utskrift om vad som förts in i systemet.
- Be om en muntlig genomgång av arbetet som utförts på din bil. Se också till att få en kopia på serviceprotokollet så att du har dokumentation på att servicen är utförd.
- Om du har nybilsgaranti ska serviceprotokollet innehålla en lista över bildelar, vätskor och tillbehör samt mjukvaruuppdateringar som fanns tillgängliga vid servicetillfället.
- Spara all dokumentation, den har ett värde och kan behövas för eventuella garantiåtgärder.
Börjar det bli dags för bilservice?
På Lasingoo får du snabbt koll på hur verkstaden arbetar med kundvård genom tidigare kunders omdömen om utfört arbete. Tillsammans med verkstädernas fasta priserbjudande för just din bil får du en enkel överblick som kan hjälpa dig välja rätt bilverkstad. Jämför bilverkstäder här.