5 smarta saker att byta i samband med kamremsbyte

Kamremsbyte är en av de viktigaste underhållsåtgärderna för din bil. Visst, det är inte det billigaste du kan göra – men det är en investering i bilens hälsa. Och när det ändå är dags att byta kamrem, finns det faktiskt flera andra saker som är smarta att ta tag i samtidigt. Många delar i motorn behöver demonteras för att komma åt kamremmen. När delarna ändå har plockats bort öppnar det sig under huven och det är relativt enkelt att även byta andra delar på bilen. På så vis kan sparar du både pengar och framtida bekymmer.

5 smarta saker att byta vid kamremsbyte

  1. Vattenpumpen
  2. Spännare och löphjul
  3. Kylvätska
  4. Olja och filter
  5. Bilens övriga remmar

Vad händer om kamremmen går av?

Kamremmen ser till att motorns ventiler och kolvar rör sig i perfekt synk. Går den av, förlorar motorn den tajmingen – och resultatet kan bli katastrofalt. I så kallade interferensmotorer (vanligaste motorerna) kan kolvarna slå i öppna ventiler, vilket ofta leder till allvarliga motorskador. Det kan innebära krökta ventiler, repade cylinderväggar eller till och med total motorhaveri. En trasig kamrem kan alltså innebära att motorn måste renoveras eller bytas helt – vilket är en kostnad som landar långt över vad ett kamremsbyte kostar.

Med andra ord: att byta kamrem i tid är en billig försäkring mot ett mycket större problem. Bilverkstäder vet vid vilka miltal som bilmärkets modell brukar behöva byta kamrem och rekommenderar vanligtvis byte i samband med bilservice.

Kamrem eller kamkedja – vad är skillnaden?

Alla bilar har någon form av komponent som håller motorns vevaxel och kamaxel i synk – oftast är det antingen en kamrem eller en kamkedja.
Här är skillnaderna:

  • Kamrem är vanligt i många bensin- och dieselbilar. Den är gjord av gummi med armering och behöver bytas med jämna intervall (ofta mellan 6–10 år eller 10 000–20 000 mil beroende på modell).
  • Kamkedja är gjord av metall och sitter vanligtvis i motorns insida. Den är konstruerad för att hålla hela bilens livslängd – men det betyder inte att den alltid gör det. Vissa kedjor kan töjas eller börja rassla och behöver då bytas, vilket ofta är ett dyrt och komplicerat jobb.

Är du osäker på om din bil har kamrem eller kamkedja? Du kan enkelt kolla det i bilens instruktionsbok – eller slå in ditt regnummer på Lasingoo.se, så hjälper vi dig.

1. Vattenpumpen – en självklar kompis till kamremmen

I många bilar drivs vattenpumpen av samma rem som kamremmen. Därför är det vanligt (och klokt!) att byta vattenpumpen samtidigt. Om vattenpumpen skulle börja läcka efter att du precis bytt kamrem, ja då behöver allt plockas isär igen. Onödigt arbete och onödiga kostnader. Många verkstäder rekommenderar därför att man alltid byter vattenpump i samband med kamremsbyte – och det gör ofta inte så stor skillnad i arbetskostnad.

2. Spännare och löphjul – bättre att vara före än efter

När man ändå byter kamremmen bör man också byta de delar som håller remmen på plats: spännare och löphjul. Dessa komponenter slits över tid och ett haveri här kan få lika allvarliga följder som en trasig kamrem. Ett komplett kamrems-kit brukar innehålla allt som behövs för att bytet ska hålla länge – fråga gärna verkstaden vad som ingår.

3. Kylvätska – passa på att fräscha upp

Om vattenpumpen ändå ska bytas så måste kylsystemet tömmas. Då är det smart att samtidigt fylla på med ny fräsch kylvätska. Gamla glykolblandningar tappar sin funktion över tid och kan både frysa och koka vid fel temperaturer. Ett byte ger trygghet året runt.

4. Olja och filter – ett bra tillfälle för service

Om bilen ändå står på verkstaden och du kanske har en stund kvar till nästa serviceintervall – varför inte ta det samtidigt? Byte av olja och filter är inte kopplat till kamremmen, men att göra allt på en gång sparar både tid och ett extra verkstadsbesök längre fram.

5. En titt på övriga remmar

I många bilar finns också andra remmar som driver exempelvis generator, AC och servopump. När fronten av motorn redan är demonterad, kan det vara både billigt och enkelt att byta dessa också – särskilt om de visar tecken på sprickor eller slitage. Kanske är det även läge med AC-service.


Tänk långsiktigt – det lönar sig

Ett kamremsbyte är en typisk ”jobbig men nödvändig” utgift – men om du tänker strategiskt och samlar flera åtgärder samtidigt, kan du spara både pengar och huvudvärk i det långa loppet. Be alltid om en offert där du får veta exakt vad som ingår och vad som kan läggas till. På så sätt kan du fatta ett välgrundat beslut. Nyfiken på vad ett kamremsbyte kostar för just din bil?


👉 Jämför bilverkstäder och boka direkt på Lasingoo.se